Deze opdrachtgevers kiezen CoachNetwerk voor de professionele ontwikkeling van hun medewerkers:

Coaching in het Nieuws


Match Insurance van start met recordaantal van 21 koppels

Deelnemers enthousiast over bijdrage CoachNetwerk aan hun bijeenkomst.

Lees verder, klik op deze link: http://www.riskenbusiness.nl/nieuws/homeland/match-insurance-van-start-met-recordaantal-van-21-koppels/

 


Onderzoek wijst uit: werkgerelateerde coaching zeer geschikt voor verbeteren prestaties op het werk

Er is recent een tweede metastudie (Jones, et al., 2015) verschenen die inzoomt op de effectiviteit van werkgerelateerde coaching (workcoaching). In deze metastudie (17 onderzoeken met 2,276 coachees) is er specifiek gekeken naar hoe coaching plaatsvindt in de werkomgeving en wat het positieve effect daarvan is op werkgerelateerde uitkomsten. Deze metastudie laat zien dat werkgerelateerde coaching een effectieve interventie methode is om medewerkers te stimuleren in hun professionele ontwikkeling en beter te laten presteren op de werkvloer. Enkele andere opmerkelijke inzichten op een rij:

  • Interne coaches doen het net iets beter. Het positieve effect van coaching is groter bij de inzet van interne coaches in vergelijking met de inzet van externe Coaches. 
  • Inzetten van feedback is twijfelachtig. Coaching zonder multi-source-feedback (feedback van collega’s, leidinggevende en/of andere stakeholders) blijkt positievere uitkomsten op te leveren dan coaching met multi-source-feedback. 
  • Kortdurende coaching is ook effectief. Er is geen verschil gevonden in effectiviteit van de coaching als het gaat om de lengte van de coaching uitgedrukt in weken. Ook is er geen effect gevonden met betrekking tot het aantal coachsessies.
  • Blended coaching blijkt een goede aanvulling. Een combinatie van face-to-face-coaching en e-coaching (blended-coaching) werkt net zo goed als alleen face-to-face.

Coaching is dus een goede manier om zowel de vaardigheden van medewerkers alswel hun prestaties op de werkvloer te verbeteren. Verder laat deze studie zien dat coaching reeds effectief kan zijn met korte trajecten, uitgevoerd door interne coaches en ondersteund met moderne communicatiemiddelen. Met dit inzicht kunnen organisaties op veel grotere schaal coaching beschikbaar stellen voor hun medewerkers zodat zij beter gaan presteren en daarmee een sterkere concurrentiepositie opbouwen. 

Bron: ‘The effectiveness of workplace coaching: A meta-analysis of learning and performance outcomes from coaching’ (2015). R.B. Jones, S.A Woods and Y.R.F. Guillaume. Journal of Occupational and Organizational Psychology.

Lees op de NOBCO website meer over deze meta-studie: Werkgerelateerde coaching is effectief, blijkt uit nieuw onderzoek.


Helpt het nou echt? 5 vragen over de loopbaancoach

Het vakblad Intermediair.nl publiceerde in mei een aardig artikel over de zin van loopbaancoaches. In dit artkel legt journaliste Sanne van Baar vijf vragen voor aan Suzanne Kietselaer, manager coaching bij Schouten & Nelissen en Alexander Waringa, bestuurslid van de NOBCO.

Helpt het nou echt? 5 vragen over de loopbaancoach

Met een coach aan de zijlijn gaat het wel lukken met jouw ambities. Maar werkt loopbaancoaching nu écht? Vijf vragen over de loopbaancoach.

Jij hebt ambitie? Mooi. Hoe je dat allemaal gaat bereiken? Een loopbaancoach kan helpen jezelf te ontwikkelen in je loopbaan. Maar hoe doet hij dat? En doet een collega als mentor niet hetzelfde? Vijf vragen over de loopbaancoach:
  1. Wat is loopbaancoaching?
  2. Wat heb ik aan zo’n loopbaancoach?
  3. Hoe kies ik een goede loopbaancoach uit?
  4. Mijn baas wijst een coach voor mij aan, wat nu?
  5. Werkt het nou echt, loopbaancoaching?


1. Wat is loopbaancoaching?

Er zijn nogal wat definities van loopbaancoaching in omloop. Maar in de kern komen ze op hetzelfde neer: een loopbaancoach is iemand die jou op professionele manier ondersteunt in de ontwikkeling van jezelf in je loopbaan. Hoofdzaak is dat het draait om jou als persoon en jouw persoonlijke ontwikkeling. Een goede coach helpt je dus om je ambities in je baan te bereiken.

Misschien denk je nu: ‘Zo’n coach, die heb ik toch al?’ In veel organisaties krijgen starters en nieuwe medewerker inderdaad een ‘coach’ aangewezen. Anderen gaan er naar op zoek. Meestal is dat een ervaren medewerker die je met regelmaat begeleidt en zijn ervaring overbrengt. Maar eigenlijk is dit geen loopbaancoach: dit is een mentor. En die richt zich – in vergelijking met een loopbaan – veel meer op vakexpertise, taken en inhoud.

Lees meer op Intermediair.nl:  Helpt het nou echt? 5 vragen over de loopbaancoach


Medewerker wil vaker feedback en coaching

Werden medewerkers voorheen één of twee keer per jaar beoordeeld op hun prestaties tijdens het functioneringsgesprek, tegenwoordig willen medewerkers vaker feedbackmomenten hebben met hun leidinggevende. Zo kunnen zij hun doelen vaker aanpassen en bespreken hoe zij zichzelf kunnen ontwikkelen. Dit blijkt uit het performance-management-rapport van het Top Employers Instituut, Dit jaarlijkse onderzoek is gebaseerd op het wereldwijde HR Best Practices Survey onder ruim 900 bedrijven.

Hele jaar door feedback

“Bij het beoordelen van de performance van een medewerker kijken managers vooral terug. Terwijl het nuttiger is om vooruit te kijken. Het gaat dan vooral om hoe een medewerker zich kan ontwikkelen en hoe hij kan groeien. Beoordelingsgesprekken worden meer en meer verleden tijd. Medewerkers krijgen liever het hele jaar door feedback; op een transparante en minder formele manier.” vertelt Samantha Crous, regional director Afrika & Benelux bij het Top Employers Institute.

Beoordelingsprocessen complex

Ruim 90 procent van de organisaties beoordeelt zijn medewerkers voortdurend, in plaats van de bekende halfjaarlijkse beoordelingsgesprekken. “Medewerkers hechten daar waarde aan, omdat ze de huidige processen te complex en doordacht vinden. Zij willen hun doelen gedurende het jaar kunnen aanpassen, zoals de markt ook het hele jaar door verandert”, stellen de onderzoekers.

Medewerker wil gecoacht worden

Uit het onderzoek blijkt verder dat werknemers niet langer alleen maar afgerekend willen worden op prestaties. “Ze willen ook gecoacht worden en samen met hun leidinggevende een ontwikkelingsplan opstellen om doelen sneller en beter te behalen.”

Bron: PW De Gids