Deze opdrachtgevers kiezen CoachNetwerk voor de professionele ontwikkeling van hun medewerkers:

José en Lidwien: een complementair duo

De verschillen zijn groot. Tussen tien jaar geleden en nu. Tussen Lidwien en José. Tijdens hun gesprek komt dat steeds weer terug. José is van het overzicht, Lidwien van de kleine details. Waar dat in het begin van de samenwerking nog zoeken was, beschouwen ze het nu als hun grote kracht. ‘We kwamen erachter dat we gebruik kunnen maken van elkaar, dat we elkaar aanvullen. Voor een goede samenwerking is het belangrijk om verschillend te zijn.’ Lidwien en José: enthousiast, betrokken, nadenkend, doordenkend, empathisch. En al tien jaar de drijvende krachten achter CoachNetwerk.

Hoe zijn jullie op elkaars pad terechtgekomen?

José: ‘Wij zijn CoachNetwerk begonnen omdat we het belangrijk vonden (en vinden) dat alle organisaties in Nederland toegang kunnen hebben tot de kwalitatief beste coachprofessionals. We hebben daaromheen een proces ingericht zodat het voor die organisaties makkelijk wordt gemaakt om dat te realiseren. Omdat ik dit idee met iemand ontwikkelde die aan zijn pensioen toe was, zocht ik een partner die zich helemaal in dit idee kon vinden en met wie ik het bedrijf kon uitbouwen. Iemand suggereerde om Lidwien eens te polsen.
Ik kende haar wel op afstand. Ze was ook werkzaam als coach én ze was bestuurslid van de NOBCO. Ik heb er nooit spijt van gehad om met haar CoachNetwerk verder uit te bouwen!’

Lidwien: ‘De fundamenten lagen er al flink. Jullie hadden de hele organisatie opgetuigd. Er was met coaches onderhandeld, er lagen contracten, er was een logo ontwikkeld. Over iedere puntkomma was nagedacht. Alleen de opdrachten waren incidenteel. José en ik hebben samen het huis gebouwd op die fundamenten.’ 

José: ‘Gewoon begonnen met bellen. Maar veel nieuwe klanten kwamen via via. Ons netwerk met coaches was een uniek concept. Dat was nog nooit door iemand op deze manier gedaan. Dus dat trok de aandacht. De eerste grote klant was Capgemini en voor we het wisten waren we een bedrijf.’

Wat waren jullie verwachtingen?

Lidwien: ‘Ik wist niet goed wat ik kon verwachten. Wat me aantrok, is dat het bedrijf over coaching in alle facetten gaat. Het betreft sec het coachen – individueel en team- en organisatiecoaching – en óók de zaken eromheen: hoe ontwikkeling binnen organisaties goed vorm te geven, hoe zet je coaching goed in de etalage, artikelen schrijven en overstijgend denken. Qua samenwerking had ik ook geen concrete verwachting. Omdat José en ik alleen een werkrelatie hadden en geen historie met elkaar, startten we vrij blanco ten opzichte van elkaar. Overigens begonnen we de samenwerking met een hoofdpijndossier en in zo’n situatie merk je snel wat je aan elkaar hebt.’ 

José: ‘Voor mij was het een nieuw begin. Ik vond het leuk om met een vrouw te gaan samenwerken. Het was fijn om uit de schaduw van de medeoprichter te komen. We waren nu samen directeur en dat voelde goed. We zijn samen in die rol gegroeid.’

Lidwien: ‘De verschillen blijven, maar waar we elkaar steeds weer in vinden is in de kwaliteit die we neer willen zetten.’

José: ‘Weet je wat leuk is? Bij een eerste gesprek leunt onze gesprekspartner vaak naar de één of de ander. Doordat wij verschillend zijn, voelt meestal iedereen zich wel bij ons thuis.’ 

Wat verstaan jullie precies onder kwaliteit?

José: ‘Wat dat is kwaliteit? Zorgvuldig en doordacht kijken naar wat echt nodig is. De opdrachtgever komt met een vraag, maar dat hoeft niet de juiste vraag te zijn. Is dit wat nodig is of moet het iets anders zijn? Ik zie kwaliteit als verder kijken dan het verwachte antwoord.’

Lidwien: ‘Voor mij is kwaliteit doen wat we zeggen. Eigenlijk kom ik op dezelfde woorden als José: zorgvuldig zijn, zien wat nodig is voordat een ander dat bedacht heeft. Ik vind het belangrijk dat de dingen kloppen. Past het bij onze uitstraling, bij onze opdrachtgever, bij de coachee, bij de coach? Is het doordacht? Past het in het grotere geheel?’

Hoe bewaken jullie die kwaliteit?

Lidwien: ‘Daar besteden we elke dag aandacht aan, we houden elkaar scherp. En twee keer per jaar stappen we uit het bedrijf voor een creatiedag. We gaan dan naar een plek die we beiden niet kennen en maken het hoofd leeg om het vervolgens te vullen met plannen voor het komende jaar.’

José: ‘We filosoferen, doen ideeën op, maken plannen, bespreken onze waarden. Je moet af en toe even stilstaan. Dat koppelen we aan een thema. Dit jaar is dat bijvoorbeeld ons eigen leiderschap. Daar praten we over op zo’n creatiedag. Ook naar buiten toe willen we er meer staan. Nog meer de rol pakken die we hebben en nog meer en duidelijker aan het stuur staan. Ik vind het leuk op welk niveau we nu presteren. We hebben ons eigen potentieel ontwikkeld. Daar zijn we trots op. We doen al jaren op eigen kracht zaken. Dit hebben we in huis. Nu willen we weer een nieuwe stap maken als directeur van dit bedrijf.’

Lidwien: ‘Een coachee mag altijd met twee coaches kennismaken om te kijken met wie de beste klik is. Vaak krijg ik terug dat het een moeilijke keus was omdat beiden zo goed zijn. Dat maakt mij nou blij.’ 

En hoe ziet de toekomst er dan uit?

Lidwien: ‘Ik wil trots blijven op het werk dat we leveren en op het bedrijf dat we bouwen. Onszelf verder ontwikkelen, met mooie mensen werken en verder groeien. De goede dingen wil ik behouden.’

José: ‘Mijn droom is dat CoachNetwerk in ons vakgebied de household name wordt: een gevestigde naam waar je niet om heen kunt. De eerste en enige waar je als bedrijf aan denkt wanneer je een coach nodig hebt.’